Erre van az előre

karrier, életvezetési és öko-coaching

Új kapcsolat, új munkahely, új lakhely? Új szorongás?
6 bevált módszer arra, hogy megküzdj a szorongással új helyzetekben

Végre megkaptuk, amit akartunk, amiért küzdöttünk: egy csodálatos új párkapcsolatot, álmaink munkahelyét, egy gyönyörű lakást, esetleg egy fantasztikus lehetőséget egy új országban. Miért érezzük magunkat akkor mégis (időnként) rosszul (is)? Mért tart fogva a furcsa szorító érzés a gyomrunkban, torokban dobogó szív, hidegrázás, az álmatlan éjszakák? Miért vagyunk idegesek, dekoncentráltak, extra fáradtak? Miért zakatolnak negatív gondolatok, gyakran irreális félelmek, kétségek az agyunkban?

Azaz ahelyett, hogy egyszerűen csak boldogok lennénk miért szoronguk? Rendkívül bosszantó.

6357405020812055051488693726_anxiety-charlie-brown.jpg

Először is, sokszor nem vesszük figyelembe, hogy a jó, ami történik velünk, azt is fel kell dolgozni. Hasonlóan egy negatív sokkot okozó eseményhez, létezik pozitív sokk is. Ugyanúgy időt igényel, amíg hozzászokunk a gondolathoz, hogy ez történt velünk és ugyanúgy egy fajta alkalmazkodást igényelhet. Annyi különbséggel, hogy a fény ott van az alagút végén: eltalálhatunk oda, hogy élvezni tudjuk a jót.

Másrészt, a szorongás egy új helyzetben teljesen normális. Evolúciós teóriák szerint, az ősidőkben az emberek akkor találkoztak idegenekkel, mikor egy másik törzs területére költöztek, ami stresszel és veszéllyel járt. Meg kellett tanulniuk nagyon gyorsan eldönteni, hogy ki az ellenség és ki a barát. Ma már ugyan nem így élünk, de az új helyzetekkel, új emberekkel kapcsolatos szorongásos reakciónk megmaradt.

Ugyanakkor lehet az életünkben sok-sok negatív múltbeli tapasztalat, beidegződés, ami ilyenkor feljön és megkezdi lelkünkben aknaásó munkáját. Végül, de nem utolsósorban egy új helyzetben általában nagyon meg akarunk felelni az új párunknak, főnőkünknek, környezetünknek stb. és ez nem kis érzelmi teher.

Miket tehetsz, hogy csökkentsd a szorongást? Az alábbiakban találsz hat bevált módszert a megküzdésre:

1. Ne félj a szorongástól. Ezt a felfokozott idegállapotot egész odáig tudjuk fejleszteni, hogy már attól is szorongunk, hogy szorongunk. Mi lesz ha kiderül, hogy félünk? Mindenki hülyének néz majd. Esetleg elrontjuk az egészet. Ez egy remek lefele menő spirál, amivel egészen jól meg tudjuk őrjíteni magunkat. Állítsuk meg a folyamatot úgy, hogy ellenállás helyett elfogadjuk, hogy szorongunk. Egy barátom így fogalmazta meg:odamegyek és a szemébe nézek a szorongásnak, felvállalom a létezését. Nem engedem meg neki, hogy átvegye a hatalmat, azáltal, hogy elfogadom a helyzetet és magamat a helyzetben. Máris egy kicsit könnyebb lesz.

2. Biztosan korábban is kerültél már kicsit más, de mégis hasonló helyzetbe. Gondold át, mi működött akkor? Mit csináltál, amitől jobban érezted magad? Milyen stratégiával segítettél magadon? Biztosan lesz belőle olyan, amit most is tudsz alkalmazni.

3. Remekül működnek az  önmegerősítő mondatok, szavak. Találj ki egy pozitív, megerősítő mondatot például valamit ami úgy kezdődik, hogy "képes vagyok arra, hogy...", "megérdemlem, hogy... Ismételgesd ezt magadban, akár relaxációban, akár este a fürdőkádban, vagy reggel a buszon. Írd felül az agyadban a negatív programot egy pozitívval, az agyunk a legerősebb fegyverünk. 

4. Tevékenységben a nyugalom, mondja mindig édesanyám. Keress valami feltöltő, figyelemelterelő tevékenységet. Lehet ez valamiféle mozgás: futás, jóga, tánc avagy a kedvenc edzéstípusod. Ezek még endorfin-t is termelnek és kellemesen el is fárasztanak, hogy fizikailag jobban érezd magad. De lehet valamiféle kreatív alkotó tevékenység is: rajzolás, bútorfelújítás, főzés stb. A szorongásra menő energiát így bele tudod forgatni olyasmibe, aminek még a pozitív eredménye is van. A lényeg, hogy csinálj valamit, ami közben jól érzed magad és a szorongás enyhülni fog.

5. Keress valakit, akinek elmondhatod az egészet. Akár a lakótársad, a legjobb barátnőd, vagy bárki, akiben megbízol és tudod, hogy szívesen meghallgat. Ventillálj csak nyugodtan. Amit kimondasz, az megszelidül.Ha a hallgató fél még valami megnyugtatót tud is erre mondani, annál jobb.

6. Keresd azt, hogy hogyan tudsz jól benne lenni a jelen pillanatban. A jelenben lenni, a keleti filozófiák divatjának korában már lassan közhely. Ezt is meg lehet tanulni. Ha nehéznek találod, segíthet a mindfulness.

Ezek a módszerek más szorongásos helyzetekben is hasznosak lehetnek, illetve az adott helyzetre specifikus stratégiákat is lehet találni. Ha szeretnél többet tudni, több segítséget kapni a megküzdéshez, gyere hozzám coaching-ra!

 https://www.facebook.com/errevanazelore/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://errevanazelore.blog.hu/api/trackback/id/tr8913003998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.